شنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۸۵

من نه به خانه و خانواده ام تعلق دارم ، نه به کشور و میهنم و نه به هیچ کجایی دیگر -1

از کجا شروع کنم؟ واقعا نمیدانم!

فردای روزی که کاریکاتور چاپ شد ، دانشگاه آزاد تبریز وارد تحصن شد ، صفحه ء کاریکاتور در تیراژ انبوه با نمنه ء بزرگ شده اش همه جا بود ، خواندم ، بی مفهوم ، مسخره و وقیح ... تا جایی که یادم می آید متنی به این سخیفی در هیچ روزنامه ء سراسری نخوانده ام ، مثلا نگاه کنید ، حیف ِ اول نباید رفت سراغ خشونت ورزی حیف ِ مزه اش میره ! یعنی چه؟

برخلاف تصور عامه ، اصلا تاکید روی کلمه کذایی نمنه نیست ، بلکه کاریکاتور حاوی کلماتیست که به شدت در میان ترکان حساسیت زاست ، به عنوان مثال یکی از دعواهای اساسی! بین پان ترکیست ها و پان فارسیست های عزیز این است که پان فارسیستها طعنه میزنند که اکثریت ترکها با بچه هایشان فارسی حرف می زنند ( که دلیل دارد) و یا فارسی حرف می زنند و می نویسند ، و دلیل این را هم دشوار بودن افعال ترکی و طریقه ء صرف آن بیان میکنند و در مقابل پان ترکیست ها بشدت به ترکها در این باب معترض هستندو اصرار دارند دیگر با بچه ها فارسی حرف زده نشود ، یا به فارس ترکی جواب داده شود و متقابلا ایراد می گیرند به دستور زبان فارسی و به هر حال این کلمات دستور زبانی و صرف افعال ، اینکه سوسکها هم زبان خود را متوجه نمی شوند ، چیزی که بارها به طعنه ، طنز و مسخره گفته شده و خود این جمله بسیار بسیار حساسیت برانگیز است! و در آخر نمنه مورد تاکید شما اینجا فقط اینجور تحلیل می شود که مهر تاییدی بوده برای حسن ختام!

اما باز به من بگوید تا من هم بفهمم ، کجا خوانده اید در روزنامه ای سراسری، آنهم ارگان دولت ، که بالطبع خیلی خیلی بیشتر از سایر روزنامه ها کارمند و مصحح و ... دارد اینجور به خواننده توهین کنند که با عرض معذرت بروید در باغچه دفع حاجت کنید؟
امیدوارم همانطور که دوست دارم این همه اشتباه ِ حساسیت زا سهوا اتفاق افتاده باشد و من عوام که باکل ناتوانم از نظر دهی قطعی در این باب!

اما اولین چیزی که بعد از دیدن کاریکاتور به ذهنم خطور کرد این بود که پس دعوای بین خبرگزاری و روزنامه ایران یا دقیق تر احمدی نژاد و صفار هرندی وارد فاز عملی شد !
از همان لحظه برایم مثل روز روشن بود که کاریکاتوریست بازداشت خواهد شد ، اما روزها گذشت و اینچنین نبود و این عجیب می نمود( نه اینکه موافق باشم نه ، طبق روال کشور گل وبلبل) ، حادثه اما در جهت دیگری در حال متورم شدن بود ، تبریز در سکوت خبری رفته بود ، یک به یک دانشگاه ها به تحصن می رفتند و خبر مثل بمب پخش می شد و مردم تحریک و در کنارش صدا و سیمای تبریز تمام ماجرا را به سکوت برگزار میکرد ، واقعا بر اینم که اگر صدا و سیما فقط و فقط اعتراض نمایندگان تبریز را در مجلس منعکس می کرد ، ماجرا همان دم تمام می شد ولی چنین نشد ، در سکوت معنی دار و مطلق رسانه های وطنی و جنب و جوش ماهواره های ترک زبان بعضا استقلال طلب کم کم شهر به یک حالت آماده باش در آمد و این روند همچنان تا روز حادثه بطور صعودی پیشرفت کرد و بیش از این نیز فکر نمیکنم نیاز به توضیح داشته باشد ...
اما روز حادثه
تظاهرات ِ آرام از بازار شروع می شود و مسیری چند کیلومتری ( تقریبا مثلا معادل میدان ولیعصر تهران تا ونک!) را آرام می پیماید ، فقط و فقط در طول این مسیر یک دکه ء روزنامه فروشی ِ متعلق به سپاه که فقط و فقط روزنامه های دست راستی عرضه میکرد و مسئول پخش جزوات چاپی سپاه و بسیج درروزهای نماز جمعه بود را مردم از جا کنده بودند و آورده بودند وسط خیابان ! از این قسمت به بعد تا آبرسان تظاهرات همچنان آرام ادامه داشت و مردم هم مصر به تظاهرات آرام بودند ، اما بعد از رسیدن به این نقطه و نزدیک شدن به تجمع دانشجویان اتفاقی می افتد که همه خبرهای کذایی آتش زدن بانکها و خشونت آبشخورش است ...
تعداد زیادی موتور سوار با لباسهای لجنی بدون آرم با تفنگهای کلاش به میان جمعیت هجوم می آورد و شروع به تیر اندازی هوایی میکنند که باعث رعب و وحشت شده و مردم مجبور به عقب نشینی می شوند ، پشت سرش نیروهای گارد با مینی بوس وارد می شوند و شروع میکنند به لت و پار کردن کسانی که زیردست و پا مانده اند و پشت بندش همچنان تیر اندازی هوایی و گاز اشک آور و غیره و غیره که در واقع هدفی جز عصبانی کردن جمعیت نمیتواند داشته باشد ، پس از این ماجرا ساده است ، جمعیت یکپارچه می شود و برای نجات در بندان به گارد حمله میکند ، سیل جمعیت چنان بوده که نیروهای نظامی فرار میکنند و جز معدودی که تا سر حد مرگ کتک میخورند و خودروها و موتورهایشان آن وسط اتش زده می شود و متعاقبا بانکهای آن حوالی همه خاکستر می شوند!
می پرسم :
به چه دلیل یک تظاهرات آرام را مجبور به خشونت و درگیری میکنند؟
دعوای احمدی نژاد و صفار هرندی بر سر خبرگزاری را بار دیگر برایم تحلیل کنید ؟چرا هیچکس نمی پرسد حالا که اشتباهی رخ داده ، یا اصلا میلیونها نفر اینجور تصور کرده اند که اشتباهی رخ داده ، وزیر ارشاد به عنوان مسئول مربوطه بیشتر از یک هفته ء تمام سکوت میکند ، شب حادثهء تبریز در سیما ظاهر میشود تمام ماجرا را شیطنت می خواند و آخر سر هم به عنوان مسئول عذرخواهی نمیکند؟ اگر وزیر ارشاد روز اول مثل تمام دنیا عذرخواهی میکرد کار به اینجا می کشید؟
و ....
آذر ماجرا برای من ناشکاک مشکوک است، نوشتم که بدانی اما چه نیک میگویی ، تنفر بر بستر نادانی شکل می گیرد ، میدانی برایم نادانی یعنی نژاد ، یعنی قوم ، یعنی جنسیت ، حتی یعنی ملت و زبان و فرهنگ! و دیگر اینکه حال به ایجاز بگویم بعد بازش کنم لااقل برای من نوعی ایرانی بودن برتر از همه ی اینها که نیست هیچ ، برتز از هیچ چیز هم نیست!می بینی که با بد کسی همکلام شده ای برای بحثی اینچنینی ، اما فاش بگویم بر اینم که بر ترک ، کرد ، لر و سنی و غیرمسلمان در این مملکت ظلمی مضاعف می شود ، چیزی که شاید تو از درکش عاجزی و البته اگر چنین باشد حق داری به تمامی اما من در پستهای بعد به تفصیل برایت خواهم گفت...
آذر – وطنم دارد می میرد-
یادش بخیر مام وطن!
از پیش در جهل بود دائم تا پای کن کند دیوار اندوهی که یقین داشت دردلم مرگش به جای خالیش احداث می کند
خندید و آنچنان که تو میدانی من نیستم مخاطب ِ او
گفت:
میدانی ، اینجور وقتهاست که مرگ زله در نهایت نفرت از پوچی وظیفه ء شرم آورش ملال احساس میکند!

7 comments | Permalink

نظرات: 7

عجب پستی ! می دونی چون تو می گی باور می کنم کلمه به کلمه چون رهکذر بی نظر و سمت و سو هستی و

By Anonymous ناشناس, at ۹:۵۹ قبل‌ازظهر

البته در این که آدم مزخرفی هستی شک نکن!

By Anonymous ناشناس, at ۹:۵۹ قبل‌ازظهر

دقيقا رفيق!
اين ديوانه بازيها و آزادي خواهي ها!!! ي آدما واسه من اهميتي نداره.
من فقط دنبال زندگي به معني واقعي اون هستم!

اين كشور چه كاري براي من كرد
چي واسه من داشت
كه بخوام نسبت بهش تعهد داشته باشم؟

تا سياست بوده
هميشه دروغ و... هم باهاش بوده.
سياست كار احمقاست
باور نداري؟

By Blogger Iranian idiot, at ۵:۲۹ بعدازظهر

عذر خواهی کردن جرأت می خواهد که بعضی ها فقط ادعایش را دارند

By Anonymous ناشناس, at ۶:۴۴ بعدازظهر

من فکر نمیکنم یه زن نتونه ظلم مضاعف رو بفهمه ... چون همین ظلم مضاعف رو یا حتی همین تحقیر رو همیشه دیده

By Anonymous ناشناس, at ۸:۵۴ بعدازظهر

من اما ایدینی فکر میکنم حتی اگه روز اول هم وزیر ارشاد عذرخواهی میکرد همین میشد . البته نه من میتونم حرفم رو ثابت کنم نه تو ... بهرحال ... همونطور که اذر تو نوشته ی قبلی ات گفته برخوردی که حکومت با این مساله کرده با هرنوع غیرخودی اعم از ترک یا غیر ترک میشه ... هوم ؟ مگه تو این سالها کم دیدیم بزرگترین مسایل رو به روی مبارک هم نیارن بعد هم تجمع رو به خون بکشن ؟

By Anonymous ناشناس, at ۸:۵۸ بعدازظهر

برم بعدی رو بخونم (:

By Anonymous ناشناس, at ۸:۵۹ بعدازظهر



aidinblog@hotmail.com

L ink

صفحه لینکهای صورتک خیالی


 


A rchive

ژانویهٔ 2003
آوریل 2003
مهٔ 2003
ژوئن 2003
ژوئیهٔ 2003
اوت 2003
سپتامبر 2003
اکتبر 2003
دسامبر 2003
ژانویهٔ 2004
مارس 2004
ژوئن 2004
سپتامبر 2004
اکتبر 2004
نوامبر 2004
دسامبر 2004
ژانویهٔ 2005
فوریهٔ 2005
مارس 2005
آوریل 2005
مهٔ 2005
ژوئن 2005
ژوئیهٔ 2005
اوت 2005
سپتامبر 2005
اکتبر 2005
نوامبر 2005
دسامبر 2005
ژانویهٔ 2006
فوریهٔ 2006
مارس 2006
آوریل 2006
مهٔ 2006
ژوئن 2006
ژوئیهٔ 2006
اوت 2006
سپتامبر 2006
اکتبر 2006
نوامبر 2006
دسامبر 2006
ژانویهٔ 2007
فوریهٔ 2007
مارس 2007
آوریل 2007
مهٔ 2007
ژوئن 2007