پنجشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۸۵

کات

اینک زمان رفتن است
هر یک از ما به راه خود می رود
من به سوی مرگ
شما بسوی زندگی
کدام یک بهتر است؟
تنها خدا می داند ..

مرحوم سقراط!



به این نتیجه رسیده ام که بحث باید تمام بشود ، خوب جوری پیش نمی رود ، البته من میدانستم و آغازشم هم به میل من نبود ...
آذر باید بیشتر فکر بکنم ، پیشنهادم بحث حضوری است ، امتحانها را که دادم می آیم پیشت حرفهایمان را می زنیم و اگر لازم شد می نویسیمش ( به خدا این بار میام!) من یک مرضی دارم که باید مطمئن شوم که طرف هدفش دیالکتیک است تا آن وقت اگر نظری داشتم وارد بحث می شوم در غیر این صورت تنها کاری که همیشه میکنم " بله دوست عزیز ، تو درست میگویی " است و بس !

خیلی اگر ساده بخواهم جمع بندی بکنم نظرم را باید بگویم:
ترکها در ایران مطالباتی دارند که به نظرم خیلی بدیهی است و تحقق این مطالبات هیچ مشکلی را برای کسی درست نخواهد کرد ، اما بدست نیاوردن این مطالبات بدیهی به علت حماقت حکام ، دارد به بد جاهایی می کشد ...

من از این انحراف که مسئول اصلیش سیاستهای غلط است نگرانم ، یکی از دلایل وارد شدنم به این بحث هم شناساندن همین مطالبات بود که ناتمام ماند...
اما برای همه ء ما ، مخصوصا برای آنهایی که ادعا می کنند کشورشان را دوست دارند بهتر است این مطالبات را بشناسند ، با عقل خود بسنجند و اگر به این نتیجه رسیدند که بدیهی است برای تحققش تلاش کنند تا کار به جاهای باریک نکشد...

اما یک توضیحی که نمی دانم درست است یا نه ،برای آیسان که امروز گفت اینچنین برداشتش می شود که خود را ترک نمیدانم یا اگر می خواست ساده تر بگوید عارم می آید و دیگر دوستان....

واقعا نمی دانم که ترکم یا فارسم یا چه هستم‍!
من فقط می دانم هر چیز بهتر و دلپسندتر را دوست می دارم حال از هر فرهنگی که میخواهد باشد ...

مثلا یکی از مطالبات اصلی ترکها وجود رشته ء ادبیات ترکی در دانشگاه و حق تحصیل در این رشته است و این با وجود بیش از سی میلیون ترک در ایران و چندین کشور ترک زبان در دنیا وقتی که حتی دانشگاه آزاد رشته ادبیات هواسیلی دارد چیزی کاملا بدیهی به نظر می رسد ...
اما برای من اصلا این مهم نیست ، نمی دانم گفتنش درست است یا نه ، بی بی سی چندی پیش تحقیقی دانشگاهی را منتشر کرده بود که هر ساله چنصد زبان در دنیا منقرض می شود که زبان فارسی را هم تا صد سال آینده شامل خواهد شد ، حال این شاید برای خیلی از وطن پرستان ناراحت کننده باشد اما برای من خیلی هم خوشحال کننده است و کلی دلم میخاست صد سال دیگر بدنیا امده بودم! مگر ما چند سال زنده ایم ، من دلم میخاست حالا که زبان روز دنیا انگلیسی است زبان من هم انگلیسی بود ، گفتم که هر چه سودمندتر بهتر ، هیچ هم نه درک میکنم نه دوست دارم کسانی که می گویند خط و زبان ملی و این قبیل چرندیات ( البته به نظر من )!

یک چیز دیگر ، بالاخره روزی خواهد رسید که این دنیا مرز و محدوده ای نخواهد داشت ، چطور که اروپا جایی که مهد جنگهای نژادی بود دارد به آن نقطه می رسد ، چه خوب بود اگر ما هم اگر آن دنیا را نخواهیم دید با همان دید لا اقل زندگی میکردیم!

اما توضیح آخر ، معتقدم آزادی بیان و فکر حد و مرز ندارد ، یادم هست در وبلاگ قبلی ام برای دوستی نوشتم که در امریکا پنج میلیون نفر تی شرتی می پوشند که رویش نوشته شده " رئیس جمهور من احمق است ، ببخشید من به او رای نداده ام " چقدر رویایی بود که کشور ما هم به آن حد از آزادی می رسید ...

اما آزادی داشتن آستانه ء تحمل بالایی می خواهد که جوامع غیر دمکراتیک فاقد آن هستند ، ممکن است که ما از کاریکاتوری خوشمان نیایید و یا اصلا ناراحت بشویم اما من اعتراض و سرکوب هیچ فکر و اندیشه ای را نمی پسندم ، چه درستش و چه غلطش ، اما افسوس که در کشوری زندگی میکنم که در آن همه چیز مقدس است ، از نانی که میخورم تا هوایی که استنشاق میکنم...

:(

10 comments | Permalink

نظرات: 10

man ke tarjih midam ta vaghti ke zende hastam zendegi konam. harja hastam basham...

By Anonymous ناشناس, at ۹:۲۶ بعدازظهر

6 sa@e in safhe baze va man nemidunam chi bayad begam !

indafa ro bikhial ...

By Anonymous ناشناس, at ۱:۲۶ قبل‌ازظهر

خوب , ممنون آیدینی . تا همین جا هم خوب بود . هرچند من متقاعد نشدم در کل . اول اینکه می خواستم بگم به هیچ وجهه قصدم شخصی کردن بحث نبود . اگر چیزهائی توی پرانتز اضافه کردم برای اینکه تو برای من یک مثل بودی اونجا . مثلی از یک انسان که خصوصیت هائی از قشر خاصی رو با خودش داره که تازه بی اغراق بگم , یک صدم آدم هائی که در شهر های ترک زبان یا هرجای دیگه به خیابون ریختند , مسائل رو مثل تو حلاجی نمی کنند ...

By Anonymous ناشناس, at ۱۲:۵۱ قبل‌ازظهر

دوم اینکه سعی کردم که گره ی فرهنگی بزرگی که در جامعه ی ایرانی به طور کلی جدا از هر دین و قومیت و جنسیتی داره , باز کنم . من سخت معتقدم مشکل اصلی ایرانی نه سیاسی , نه اقتصادی و نه هیچ چیز دیگه ای هست . ببین آیدینی , منظورم اینه که در حال حاضر مهم نیست چه حزب و گروه و قومیتی به ایران حکومت می کنه . مهم نیست که ما در سال 28 حکومت جمهوری اسلامی هستیم یا مثلن در سال 320 حکومت قاجار ... مسئله ترک و فارس و بلوچ هم نیست . مسئله فرهنگی ست که بر این ملت حاکمه ...

By Anonymous ناشناس, at ۱۲:۵۷ قبل‌ازظهر

از من پرسیدی که ملت یعنی چه ؟ من میتونم اینطور تعریفش کنم . ملیت یک مجموعه هست که در قالب نژاد ها , زبانها , قومیت ها , فرهنگ های در یک چهارچوب جغرافیائی شکل میگیره . یک ملت یک دولت دارند , یک زبان رسمی , یک ارتش و ... از این یک ها زیاد است . بحث الان ما این نیست که اصولن ملیت و کشور چیز صحیحی هست یا نه و یا معتقد بودن به همه ی اینها . اما یک مسئله رو هیچوقت فراموش نکن . تا وقتی این چهارچوب مرزی هست , این محصور بودن , خواهی نخواهی این باید نباید ها هست و از اون مهمتر , فرهنگ کلی اون کشور برایندی ست از مجموعه ی فرهنگ های مختلف ... گاهی این برایند فرهنگی , سازنده ی یک فرهنگ به اصطلاح فرهنگ مترقی هست و گاهی هم درست برعکس ...

By Anonymous ناشناس, at ۱:۲۳ قبل‌ازظهر

این میشود که مثلن میگویند ایرانی ها غیر قابل پیش بینی هستند یا آلمانی ها خودپسند یا آمریکائی ها احمق یا سوئدی ها سرد و الخ ... این به این معنی نیست که تک تک آدمهای آن کشور اینند و لاغیر . این برآورد فرهنگ آن کشور است . فکر میکنم که حتمن معنی برآیند را میدانی .

By Anonymous ناشناس, at ۱:۲۵ قبل‌ازظهر

اما همین برآیند فرهنگی در قالب کوچک تر هم معنی میدهد . خوب من فکر می کنم که تمام اصفهانی ها خسیس نیستند . اما این خصوصیت در آن منطقه از پدر به پسر میرسه و از مادر به دختر ... این فرهنگ در اون منطقه مذموم نیست . در چهارچوب منطقه ای حذف نمیشه . اینه مه اکثریت می گیرنش . حتی اگر با خصوصیت فردیشون نخونه .

By Anonymous ناشناس, at ۱:۲۸ قبل‌ازظهر

این ها تا مجموع چیز هائی است که از متن تو گرفتم و خواستی چیزکی در جوابش بنویسم . اما آیدین جان من در کل مجاب نشدم چون قوم ترک رئ در ایران نه اقلیت می دونم , نه مثل قومیت دیگر ایرانی مثل بلوچ , عرب یا کرد , از نظر اقتصادی در فشار . این قوم همیشه لااقل از اواخر دوره ی صفویه همیشه در حکومت ایران نقش مستقیم یا غیر مسقیم داشته اند . که با توجه به در نظر گرفتن کل زمان وجودی این قوم , این زمان زمان بسیار زیادیه .

By Anonymous ناشناس, at ۱:۳۳ قبل‌ازظهر

تمام حرف من اینه که اگر اجحافی به فردی یا جمعی در چهارچوب کشور ایران میره ( یا حتی تو بگیر دنیا , اما هنوز ما آنقدر بالغ نشده ایم در ایران ), برخورد قومیتی یا مذهبی , حداقل در این مورد خاص , نه تنها باعث سرکوب بیشتر , بلکه باعث ضربه زدن به بقیه حق خواهان خواهد شد . من به این مسئله شدیدن باور دارم ! بخش کردن ملتی نه تنها کمکی به کل این چهارچوب نمی کنه که اول از همه باعث خفه کردن اون بخش خاص میشه که خودش رو جدا کرده از کل ...

By Anonymous ناشناس, at ۱:۳۸ قبل‌ازظهر

حرف زیاده . می خواستم همه ی اینها را جدا در وبلاگ خودم بنویس اما می ذارم برای وقتی که دیدمت . حق با تو هستش . اینطور نوشتن فقط باعث دلخوری و کدورت بین من و تو میشه . من این رو هیچوقت نخواستم و نمی خوام . :)

By Anonymous ناشناس, at ۱:۴۱ قبل‌ازظهر



aidinblog@hotmail.com

L ink

صفحه لینکهای صورتک خیالی


 


A rchive

ژانویهٔ 2003
آوریل 2003
مهٔ 2003
ژوئن 2003
ژوئیهٔ 2003
اوت 2003
سپتامبر 2003
اکتبر 2003
دسامبر 2003
ژانویهٔ 2004
مارس 2004
ژوئن 2004
سپتامبر 2004
اکتبر 2004
نوامبر 2004
دسامبر 2004
ژانویهٔ 2005
فوریهٔ 2005
مارس 2005
آوریل 2005
مهٔ 2005
ژوئن 2005
ژوئیهٔ 2005
اوت 2005
سپتامبر 2005
اکتبر 2005
نوامبر 2005
دسامبر 2005
ژانویهٔ 2006
فوریهٔ 2006
مارس 2006
آوریل 2006
مهٔ 2006
ژوئن 2006
ژوئیهٔ 2006
اوت 2006
سپتامبر 2006
اکتبر 2006
نوامبر 2006
دسامبر 2006
ژانویهٔ 2007
فوریهٔ 2007
مارس 2007
آوریل 2007
مهٔ 2007
ژوئن 2007